mama rum - Reisverslag uit Cali, Colombia van brambrambram - WaarBenJij.nu mama rum - Reisverslag uit Cali, Colombia van brambrambram - WaarBenJij.nu

mama rum

Door: Webmaster

08 Maart 2009 | Colombia, Cali

ola chickos e chickas,
de tijden zijn veranderd, van boeken lezen en om 10 uur naar bed in venezuela naar slapeloze nachten vol salsa, rum en dagen
van zon, zee, carnaval en geweldige mensen.

vanuit Merida in venezuela vertrokken we met de bus naar de grensplaats maracaibo in het noorden van venezuela, een lelijke olie
stad waar we sochtends vroeg aankwamen, de hele dag de tijd dus om de grens over te steken wat best veel tijd kost.
het was een hellse rit in een klein busje met schreeuwende vrouwen, en mijn mp3 was leeg dus ik kon me er niet voor afsluiten.
maar goed, aan het einde van een lange nacht en een volle dag reizen kwamen we aan in het plaatsje ´Santa Marta´ in colombia,
een coloniaal stadje wat opzich wel gezellig was, 5 kilometer verderop lag Taganga, the place to be, een leuk klein vissersdorp met
restaurantjes en barretjes aan het water, en ook ons hotel lag aan het water, de deur uit het strand op dus..
na 2 dagen relaxen, zonnen en genieten besloten we naar Tayrone national park te gaan,.. we hoorde dat je een bootje kon nemen vanaf
het strand, dus dat deden we, plastic zakje met een schone onderbroek en tandenborstel, beetje cash, zwembroek aan en hoppa we gingen
de bootrit was een werkelijke hell, wel een spectaculaire hell, maar na anderhalf uur zat iedereen witweggetrokken vastkrampend in het
kleine polyester bootje dat met snelheid over golven van wel 2 meter hoog kletste.. telkens klapte de krakende boot terug op het water
en moest je je best doen niet over boord te vliegen. Alles raakte doorweekt.. gelukkig scheen de zon.
we kwamen na 3 uur overleven aan in het paradijs, ik zeg vaak dat plekken paradijselijk zijn, maar deze keer was het wel zo
surrealistisch mooi, het leek wel een filmset ofzo.. alles was gewoon volmaakt,
de enige accomodatie die ze hadden in het gebied waren hangmatten of tenten, de tenten waren allemaal uitgehuurd, dus werd het een hangmat,
ik en lau gelijk met de camera op pad om zo veel mogelijk fotos te kunnen maken van al dat moois.. we boekte de hangmat voor 2 nachten en wilde
wat gaan eten, toen kwamen we erachter dat we veeel te weinig geld mee hadden genomen.. dus moesten we keuzes maken, of eten, of bier
we kozen het tweede en savonds was het supergezellig, tot in de late uurtjes met allerlij mensen gekletst..en toen veranderde alles,
het begon te stortregenen, alle mensen vluchten naar hun tentjes en hangmatjes, en overal was alles nat, het werd steenkoud en ik had
niks bij, geen tshirt, geen trui, geen slaapzak, niet gegeten, dus lag ik daar hongerig, met spierpijn van de bootrit in de natte kou
in een focking hangmatje.. ik kon alleen maar denken MORGEN ga ik linea directa terug! de ochtend daarna flink ontbeten, het geld mocht op
want we hadden besloten terug te gaan naar Taganga, deze keer niet met de boot, maar een 2 uur durende tocht door de prachtige natuur..
echt echt echt prachtig.. op me slippers door de modderige jungle paadjes.. naar de bus, aangekomen in taganga een goede nacht rust gepakt..
en de volgende dag moesten we belangrijke beslissingen maken, we hadden de keuze om naar the lost city the gaan, dat zijn oude reuines in de jungle
6 dagen lopen.. maar het probleem was, als we dat zoude doen, dan zoude we carnaval missen, we besloten voor carnaval te gaan..
wat niet de standaard hollandse hap is.. maar een tropisch carribisch superfeest met schaarsgeklede dames en feest op straat tot in de late
uurtjes.. de eerste dag waren lau en ik met zijn 2e in de gigantische miljoenenstad en we hadden weinig hoop dat we andere mensen zouden ontmoeten..
allebij verkleed gingen we op pad,.. de taxi bracht ons naar de ´beste´ plek, en jah het was de beste plek, we kwamen allerlei mensen tegen, ook 2 franse
gasten die we in tayrone hadden ontmoet.. met hun brachten we de dag en de avond door, terend op een ontbijtje leegde we de ene fles rum na de andere
op het ritme van het nummer MAMA RUM, wat rum drinken betekend..
de tweede dag, na een nacht van minimaal slapen werd het nog leuker, we beloofde ons zelf een stevig ontbijt maar het werd uiteindelijk een eitje met een toostje
en hoppa, weer heel de dag feesten, zonder te eten, ik weet niet hoe we het overleefd hebben, tussendoor een paar keer een koude douche, en savonds eindigde we
met een groep bij een familie thuis waar de hele familie op straat aan het dansen was, wij deden gewoon gezellig mee en echt dat was geweldig, ze nodigde ons thuis uit
deelde hun drank, en leerde ons de latin moves, uiteindelijk kapot in slaap gevallen, en de volgende dag samen met de twee fransen vertrokken naar Cartagenga, de mooiste
stad die ik hier gezien heb tot nu toe, een prachtig oud centrum, en de stad was omringt door mooie stranden, op elke hoek van de straat stond THE BOSS, die je
elk colombiaans product probeert te verkopen..
na het centrum bekeken te hebben, vertrokken we naar PLAYA BLANCA, waar we tentjes huurde en de nacht doorbrachten in een tentje op een tropisch strand, supergezellig
we waren samen met de fransen en een paar mensen uit peru de enige op het hele strand en omgeving.. prachtige sterren, blauwe zee.. paradijs..
toen werd het weekend en gingen we maar terug naar cartagenga om er wederom een feestje van te maken, de dagen daarna gewoon gerelaxed en genoten..
toen gingen we aan het einde van de week naar MEDELLIN, the city of pablo escobar, the city of the nicest people, the city of fiesta..
superleuke stad, we hebben overdag weinig gezien, maar het nachtleven was bizarleuk! sochtends om 9 uur met wazige koppies met de metro terug naar de buurt waar ons hostel was
in slaap gevallen tegen een oud vrouwtje en in de verkeerde buurt uitgestapt.. ik was kapot en moest een uur wachten op de volgende metro..
daarna heel de dag geslapen en het centrum bekeken.. wat een massa mensen en winkeltjes is, niks meer niks minder.
op maandag lekker gechild en dinsdag vertrokken we naar maninzales, een middelgrote stad in de bergen omringt door national parks, en koffie plantages..
ik en lau splitste even op van die gekke franse en gingen naar de koffie plantages, waar we een belachelijke tour kregen, we leerde alles, van zaadje tot gebrande koffie boon,
enerzijds heel interresant, maar anderzijds gewoon bizar, ze vertelde zelfs wat een weegschaal was, en dat soort vanzelfsprekende dingen, en dat alles in brak engels wat het nog duffer maakte,
gelukig was het een mooie omgeving en heerlijk weer, dus was het de moeite zeker waard..
savonds boekte we de volgende trip voor de volgende dag, een dag hiken in het vulkanisch gebied genaamd Los nevados.
die avond gingen we ook nog is uit, dus de volgende dag ( na 2 uur slaap ) stonden lau en ik om 7 uur sochtends wankelend op beide benen klaar om met een minibusje
de bergen in te gaan, we reden door een prachtige omgeving naar 4800 meter hoogte, door de mooiste bergachtige omgeving die ik ooit heb gezien, je voelde de lucht ijler worden.
en aangekomen op´4800 meter hoogte moesten we nog 600 meter hoger klimmen om op 5400 meter hoogte te komen, we strompelde omhoog door de kou met onze kater, maar genoten ontsettend van
de intense schoonheid, laura op sandalen door de sneeuw. en om de 10 meter stoppen om zuurstof te happen, we zaten boven de wolken, wat prachtige vergezichten gaf..
en daarna uitgebreid gelunched bij vulkanische warmwater badjes, waar je heerlijk in het pure water kon badderen..
die avond konden we de ogen niet openhouden en viel ik in slaap die 14 uur duurde.. de dag daarna vertrokken we naar CALI, waar we nu zijn,.. we zouden hier de franse weer ontmoeten
om uit te gaan, want dit is de stad van de salsa, dat zeggen ze in elke stad, maar hier is het echt zo.. overal alleen maar paartjes die aan het dansen zijn, dus is het moeilijk om de socialiseren hier..
en de fransen zijn niet op komen dagen wat een beetje tegenviel.. we hebben heel de avond gekletst in een barretje met wat mensen uit het hostel, maar cali is weinig leuks..
vanavond vertrekken we hier, we weten nog niet waarheen, of naar popoyan hier in colombia om de fransen wederom te zien, of naar Quito in equadoor..
je zult het horen in het volgende verhaal.. ik probeer fotos op facebook te zetten, dus check die site.. www.facebook.com/bramvdlande
colombia is en was een van de beste plekken waar ik ooit geweest ben, met de vriendelijkste mensen, een heerlijke cultuur en prachtige natuur.. voor iedereen aan te raden..
adios.

• 08 Maart 2009 - 20:55

Steffie:

lieve broer!
    klinkt allemaal prachtig geweldig mooi warm, dansen rum strand bergen steden stappen en metro's... niek had ook al zo'n geweldige feesttijd ;)
    was ik maar daar, echt ik meen het. mamamia, moeilijk hoor, om t hier maar vol te houden zonder jullie!
    I LOVE YOU xxxx

• 08 Maart 2009 - 21:20

Mama:

ik wil daar ook zijn!heerlijke zon vrolijke mensen,salsamuziek die ik zo leuk vind(koop wat)ik benijd jullie maar geniet door de verhalen mee.veel liefs mama

• 08 Maart 2009 - 21:31

Hilde:

Leuk om weer van jullie te horen! Wat een feest daar, hartstikke leuk! Geniet lekker verder.
    Dikke zoen, ook voor Laura!

• 09 Maart 2009 - 08:03

Lia Mens:

Wauuwwwww Bram. Helemaal te gek daar!!Wat een beleving. Leuk om jullie verhalen te lezen.
    Groetjes, Lia

• 09 Maart 2009 - 11:28

Joris:

yoo bram

gaat er heftig aan toe daar lees ik al, veel plezier in colombia of equador
    je mag de ongesensureerde verhalen naar mijn mail sturen haha:P

spreek je later

• 09 Maart 2009 - 13:35

Nino:

esta colombia,,,la quiero mucho ..... festa, festa ,festa ik zou met jou willen zijn ...genieten van mij ook ......ciao bello

• 10 Maart 2009 - 14:28

NIEK!@!!:

hahhaha super einelijk een verhaal!!

ik weet precies hoe je je voelde met honger op dat eiland
    haha

ik wou dat ik jullie reis tegelijkertijd kon meemaken
    oke genoeg anjapraat nou

tpot snle!! en GENIETQ!!

• 18 Maart 2009 - 14:48

Almar:

Ja hallo Bram, hier spreekt de verloren zoon ;-). Wat een super verhalen allemaal en ik ben benieuwd naar de foto's op facebook. Via Steffie krijg ik ook al een hoop mee over hoe het je vergaat. En dat is eigenlijk alleen maar goeds. Wil je nog wel terug? Hier in Nederland is alles goed. Wij moeten het maar doen met een weekendje Ameland haha. Ik lees alleen niks over de andere geneugten die Colombia te bieden heeft, dat heb je toch niet gemist hè? :-) Grussen aus Niederland

• 26 Maart 2009 - 11:03

Stevie:

Aiiiiiiiiiiiiii carambaaaaaaaa

• 29 Maart 2009 - 19:29

Mamaatje Va Ide:

Wat een lief berichtje voor Ide. Ik heb het verhaal van jullie viA Laura gelezen. Zóóóoó leuk om te lezen. Bram, hou je cool en nogmaals GENIETEN. ik kijk uit naar jullie verhalen die jullie ons straks vertellen in Breda.Vette kus.
    Lia