chavez SI - Reisverslag uit Mérida, Venezuela van brambrambram - WaarBenJij.nu chavez SI - Reisverslag uit Mérida, Venezuela van brambrambram - WaarBenJij.nu

chavez SI

Door: Webmaster

13 Februari 2009 | Venezuela, Mérida

aangekomen in caracas, einde van de middag, de hitte sloeg ons in het gezicht, en we wilde zo snel mogelijk in een hotel zitten
volgens de loneyplanet was er net buiten caracas, ( hoofdstad van venezuela ) een soort wijkje aan de kust met hotelletjes en toeristen
voor degene die caracas wilde ontvluchten.. ons dus, 40 us dollar betaald voor de taxi.. zo gaat het altijd de eerste dagen.. even inkomen om niet
belazerd te worden, als we met de bus waren gegaan had het ons 0.80 ct gekost.. maar goed, we kwamen aan in macuto, het uitbundig beschreven plaatsje vlak
bij caracas.. een vies oord waar wij de enige westerlingen waren.. en waar het gewoon een vieze bende was.. maar goed, de volgende dag gelijk vertrokken
richting het veelbelovende puerto la cruz, de gateway naar alle tropische eilandjes en kuststroken van venezueala, een verschrikkelijke stad waar we in een
viezig hotelletje kwamen, savonds was het als toerist ( en wij waren wederom de enige ) alleen veilig om over de boulevard te lopen, de rest was te gevaarlijk..
we hielden ons er maar aan en namen de volgende ochtend de boot naar het eiland ISLA DE MARGERITA waar we vanaf de haven een bus naar PORLAMAR namen, een leuke stad
in de bus zat er een jongen die op het eiland woont en die engels sprak, die adviseerde ons naar PLAYA EL AQUA te gaan, het was volgens hem het mooiste strand van het eiland
en de loneyplanet beloofde wederom veel backpackers en veel toeristen, het strand en het dorpje waren paradijselijk, gewoonweg geweldig, wit zand, palmbomen en barretjes aan zee
alleen waren we helaas de enige daar, op een paar witte ouwe rotten uit zweden ofzo na.. het laagseizoen denk ik...
any way, we kwamen terecht in een heerlijke lieffelijke posada ( posadas zijn soort low budget hotelletjes ) gerunt door nederlanders!!
het was een prachtig plekje waar we op adem kwamen na al ons gereis door alle viezige steden en arme wijken.
de bazin van de posada lichtte ons in over de wisselkoersen en over het zwarte markt meganisme van valutas.. het bleek dat als we geld uit de muur haalde
we voor 1 euro 2.8 bolivar kregen, en dat als we cash geld zouden wisselen we het dubbele zouden krijgen.. we hadden alleen geen cash.. gelukkig stelde het vrouwke voor
om geld op haar nederlandse rekening te storten wat wij dan in de zwarte koers in bolivar van haar uigekeerd te krijgen.. GELUKIG maar.. want ons geld was in een keer het
dubbele waard..
vanuit playa el aqua naar juan griego gegaan, een ander stadje op het eiland, wat een appart plekje was, hele leuke strandjes, en we sliepen in een vies hotelletje gerund door
een stel fransen.. weer waren we de enige toeristen, wat natuurlijk wel een ervaring opzich is, maar savonds was er gewoon niets te doen..
dus vroeg naar bed, en weer vroeg op..
lekker bruin geworden door de caribische zon, en ons laten verwennen op het tropische strand met een lekkere maaltijd,
toen was het weer tijd om door te gaan, we gingen naar PORLAMAR, een stad gevuld met alleen maar kraampjes, en toeristen uit venezuela, heel gezellig,
en de CHAVEZ RALLY was al flink gaande...toespraken opstraat, overal rode vlagen en toeters, overal de woorden VOTA SI VOTA SI.. autos werden ondergevervd met SI SI SI
en je zag maar een enkele met het woord NO erop..
anyway.. daar ontmoete we in ons hotel een nederlander die een eng crimineel verleden had en daar een lange tijd op het strand had gewoont..
hij gaf ons goede typs over veilig reizen en verder was het een aardige man.. hij zei dat als je de hoek omging de kans groot was dat kleine keutels je met een wapen zouden bedreigen
en je geld afnamen, hij zei de eerste vrees voor jullie is de politie, de tweede de taxis en de derde de jongetjes met geweren..
alle drie willen ze alleen maar geld geld geld..
maar goed, na het zien van de stad en omgeving gingen we terug naar het vaste land, terug naar puerto la cruz om vanaf daar de bus te pakken naar SANTA FE
een gezellig klein dorpje met veel posadas, die rechtstreeks aan het strand lagen, oftewel, je ging je kamer uit, liep door de achtertuin met open keuken, deed het hekje open
en bam je stond weer op een paradijselijk strandje..
na 2 dagen daar namen we een dagtochtje op een bootje.. ik en lau, samen met de kapitein en nog een vreemd meisje die zomaar mee aan boord ging..
we vaarde of is het voeren?? anyway, het was een mooie tocht.. alleen helaas werd er geen woord tegen elkaar gezegt omdat we geen spaans kunnen..
en tot nu to hebben we nog maar 2 mensen ontmoet die engels kunnen dus de tocht verliep in stilte en schigtige blikken naar elkaar...
we werden gedumpt op een prachtig strandje waar we 2 uur onvoorbereid in de knalhete zon lagen te braden, toen met een overvol bootje terug naar SANTA FE..
waar we ons maaltijdje klaarmaakte in het keukendje en biertjes dronken in de warmte van de avond...
vervolgens namen we de bus naar puerto la cruz, vanaf daar de bus naar caracas, en vanaf daar de bus naar valencia, daar overnachtte we in een vies love hotelletje waar je per uur moest betalen
en waar een grote spiegel voor het bed aan de muur hing, er lag zelfs nog een condoom op de grond.. we wilde de volgende ochtend de bus hebben naar MERIDA,
maar toen we sochtends vroeg om half 8 op de terminal des pasajeros stonden bleek de bus pas om half 7 savonds te gaan..SHIT.. heeeel de dag in dat rotstadje rondstruimen,
nog een dooie op straat gevonden, die niemand opruimde,er zat een plastic zak om zijn hoofd en hij zat de hele dag op de zelfde steen.. heel eng.. waarsch. neergeschoten door zijn hoofd.
anyway, die avond zaten we in angst op de terminal, want de bus kwam maar niet, het was alweer half 8 en op ons kaartje stond toch echt half 7.. onstebeurt gingen we naar een mannetje om het te vragen
maar we begrepen natuurlijk niks van elkaar vanwege het gebrek aan spaans..
uiteindelijk kwam de bus en mochten we aanboort.. we zouden snachts rijden dus iedereen werd gefouilleerd en er was een paspoortcontrole.. omdat er kans op overvallen zijn als je snachts rijd..
de busrit was een werkelijke hell!! ijs en ijs koud door die verdomme airco.. die gewoon tot in je botten kwam te zitten.. niet geslapen dus..
gelukig was merida een verlichting.. een heerlijke studentenstad omringt door de andesgebergte! de stad had ook de hoogste en langste kabelbaan van de wereld, maar helaas was die sinds augustes al kapot..
na 2 dagen rondgelopen te hebben in de stad en nog een engelsman ontmoet te hebben die onsvertelde over zijn reiservaringen in zuidamerica, hij vertelde dat colombia geweldig was.. en dat het daar veel levender
is dan hier in venezueala waar je geheel geisoleerd bent van de westerse wereld..
we zijn met hem nog naar een bar in het centrum gegaan die door de lonelyplanet beschreven stond als de beste bar in venezuela.. het was een aardig plekje en het was natuurlijk dinsdagavond..
maar wat me het meest verbaasde was de kunst van het dansen, iedereen danste de salsa en ik stond met lood in mijn schoenen, zo|n ingewikkelde dans..
dat word oefenen dus.. hahaha
de dag daarna namen we een jeep de bergen in naar het kleine dorpje LOS NEVADOS, de tocht duurde 4 uur en ging over de engste richeltjes langs de afgrond.. echt je keek de dood in de ogen..
eindelijk aangekomen werden we ontvangen door een lief oud vrouwtje en haar posada.. allemaal wat aan de dure kant.. maar wat wil je, in zon prachtige droom-omgeving.. savonds lekker bij haar in het keukendje gegeten
en de volgende ochtend een angstaanjagende tocht met een ezel gemaakt die zich over de steilste paadjes manouvreerde waar we te voet zelfs uit zouden gleiden.. dat was dus zweten van de angst dattie zou uitgleiden..
gelukkig was er een klein mannetje bij die de ezels de goede richting in stuurde.. echt een prachtige omgeving.. logish, als je je midden in de andes waant..
anyway, vandaag de jeep terug genomen naar MERIDA en nu pakken we vanavond de bus naar noord venezuela om daar de oversteek naar het veelbelovende colombia te maken..
ik laat het hierbij, check www.lautjelautje.waarbenjij.nu voor een uitgebreid gedetailleerd verhaal mocht je daar intresse in hebben, daar staan ook nog wat fotos enzo
ik ben moe, heb hoofdpijn en verlang naar een schoon t-shirt... hahaha het is geweldig..

adios amigos

• 13 Februari 2009 - 22:00

NINO :

IK BEN NUM. UNO EINDELIJK JONG LAAT JE HIETS HOREN VEEEEL PLEZIER DAAR :) SANTA FE :)SANTA FE ....OPPASSEN IN COLOMBIA JONG CIAO BELLO

• 13 Februari 2009 - 22:09

Nino :

vota chivas si si si :)

• 14 Februari 2009 - 03:22

Broooo:

eej brammeke!

misschien is het een beter leven daar in het woeste zuiden, of mis je moeder's aardappelprak al?

bellen! (ik heb geen mobiel, jullie?)

houodeeee

NEUKIEE

• 14 Februari 2009 - 03:25

NEUKIE:

haah die vidio!

echt zuid amerika zoals ik er iedere avond uren over droom!!

daaaaag

• 14 Februari 2009 - 06:53

Sil:

Leuk leuk,

hoop dat je weer heel wat gaat beleven!
    maar dat komt vast wel goed!!
    Have fun en zorg dat ook deze reis onvergetelijk wordt..

Kusjes,Liefs

Sil

• 14 Februari 2009 - 12:54

Mama:

hoi bram geweldig verhaal,ook wel eng dat er ook zoveel enge mensen op de loer liggen,en geweldig die video ik kreeg tranen in mijn ogen,heel veel liefs en let op elkaar.

• 14 Februari 2009 - 22:05

Nino Voor Niek:

hei niek alles goed jong ? ik heb jou waar benjij.nu niet daarom heb ik niets op gescrijven maar ja ....ciao hoop ik gaat alles goed met jou ciao

• 15 Februari 2009 - 12:13

Gomez:

haha! cool.

• 15 Februari 2009 - 13:35

Lia Mens.:

Jeetje Bram, wat een spannend verhaal. Wel leuk om te lezen. Wat hebben jullie al veel moois daar gezien en veel meegemaakt.
    Pas goed op jezelf en je zusje.
    Groetjes uit het saaie/koude Nederland.

Volgend weekend CARNAVAL!

• 15 Februari 2009 - 16:55

Hennie:

Jullie hebben al heel wat meegemaakt in zo'n korte tijd. Wat geweldig dat jullie dit samen beleven. Bram, een leuk filmpje van jou! en wat een afschuwelijke herrie op het tweede fimpje, niets voor mij!!!
    Veel plezier samen, liefs Hennie

• 15 Februari 2009 - 19:40

Steffie:

Lieve broer! Wat een prachtig filmpje van jou in dat dorpje...ik vind het heerlijk om eindelijk zo'n lang verhaal te lezen! Ik mis jullie zo verschrikkelijk erg..Was ik ook maar daar. Veel veel plezier en kijk uit en bel me en ik ben benieuwd hoe colombia zal zijn! Al mijn liefs en kussen je zus

• 16 Februari 2009 - 08:04

Sanne (S):

Hoi Bram, wat een leuk en spannend verhaal. Dat er gewoon een dode man op straat blijft zitten!! Filmpje is erg leuk, krijgen we echt een goede impressie van hoe het is daar! Veel plezier in Colombia!xxx

• 16 Februari 2009 - 17:01

Earlalalalalaaa..:

Bammetjeee..

Oeii net je belletje gemist!
    Nahh wel lief van je, dat je aan me dacht.

kusje

• 17 Februari 2009 - 19:39

Schatje :

dag lieve schat
    nou je verhaal was erg maar ook wel lachen de laatste stuk:)nou bram genietse hey in colombia en voorzichtig ey en let op je zus.grtn van mij en me moeder.